Om Matti Merilaid


Är fritidspedagog och har arbetat med barn hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har haft många intressen som kommit och gått: fotboll både som aktiv och tränare, historia och arkeologi, journalistik då jag gick på Poppius Journalistskola och frilansade på Nacka Värmdö Posten, i samband med det läste jag mycket om konsten att skriva och var nyfiken på resereportage. Natur, främst fiske och fågelskådning var och är ett starkt intresse liksom konst,  jag målade i olja och akvarell. Kamera har jag haft sen unga år och i min ungdom var jag nog mest naturfotograf, med inriktning på fåglar. Allteftersom insåg jag att det kräver lite längre, och dyrare, linser och en massa tålamod för att ta de fågelbilder jag ville, och som skulle skilja sig från mängden. Det hade heller inte varit så tokigt med en bil för att kunna ta sig till de spännande platserna och tidigt på morgonen när ljuset är som vackrast, innan bussarna börjat gå.

För drygt nio år sedan började jag ta med mig kameran på promenader i Stockholm och upptäckte spänningen och tjusningen i att fotografera vardagens människor i storstadens miljöer, det vill säga gatufotografi. Det jag söker är människor som interagerar med varandra, vilket tyvärr dagens människor sällan gör ute på gatan. I brist på det får jag söka ljuset, linjerna, skuggorna. Jag söker lika gärna upp mörkret och försöker få till något spännande i det befintliga ljuset.  Ibland leker jag med kort skärpedjup, annorlunda kompositioner, oskärpa, brus, svärta.

Min fotoboksamling växer med en eller flera böcker för varje månad. ”Street seen” är en bok som inspirerar mig, liksom ”Street Photography Now”. I ”Street Seen” presenteras efterkrigstidens amerikanska gatufotografer som Lisette Model, Saul Leitner, Elliot Erwitt, Ted Croner, Louis Faurer, Helen Lewitt med flera. W. Eugene Smith är en annan inspirationskälla och jag fascineras av Daido Moriyamas bilder. För alla mina ovan listade intressen har jag gått tillväga på samma sätt: studerat vad andra har gjort och försökt lista ut hur, för att lära mig av det.