Kategorier
Stockholm

Dué fin PRUTT

Känns mer prutt än fint så jag tar en innedag.

Till kvällen fortsatt VM-tittande. Jag gillar domarnivån i de flesta matcherna. Spelarna tror de kan göra som vanligt, ligga och kvida efter en tackling och invänta en avblåsning, men där får de ligga medan spelet går vidare. I de flesta fall hoppar de upp och fortsätter spela som om inget hänt, vilket det sällan har.

Ägnar mig istället åt att försöka få min automatisk säkerhetskopiering att fungera och byter till en större hårddisk. Om det blir fint eller prutt återstår att se.

Lyssnar mig genom dagens Bank & Niva-podd och känner mig gammal eller nåt eftersom jag reagerar på alla svordomar. Podden är 49 minuter lång, vet inte om reklamavbrott ingår, men Niva hinner säga fan 20 gånger, jävla 12 gånger och fucking vid två tillfällen, Bank mäktar med tre fan och två jävla. De är så välformulerade i övrigt så svordomarna landar som stora plumpar, iallafall hos mig. Och jag kan svära jag också, men inte i den omfattningen, 35 svordomar på 49 minuter.

Trump hotar med att bomba Iran trots fredsavtal och börsen backar. Får se hur det påverkar mina fonder.

Kategorier
Stockholm

Kreativitet

Nämnde ju mitt lilla kreativa projekt och här nedan ser ni resultatet. Grunden är ett förpackningsmaterial jag fick med nån beställning jag inte längre minns, men ett material som jag såg hade potential. Till sist kom jag på vad jag ville göra och strimlade en bild i fyracentimetersremsor och flätade in dem. Är ganska nöjd med resultatet. Ska nog testa med en svartvit bild också.

Ska det bli någon mer motion denna vecka får det bli i dag och i morgon, sen blir det tropikvärme och det är inget för mig. Har i och för sig varit ute och lullat i Berlin när det varit över 30° varmt, så det går ju.

Kategorier
Stockholm

شپه مو پخیر

Kategorier
Stockholm

Crash and grab

Dumpar förpackningar i återvinningen och knallar sen till hållplatsen vid träsket. Framför mig på stigen går en äldre herre med mobilen på ett bekant sätt. När jag kommer ikapp honom säger han att han lyssnar på fåglar. Jag visar honom min mobil så han ser att jag har samma app öppen. Sem pratar vi om fåglar vi sett och hört i området, han nämner bland andra mindre hackspett. 

Byter transportsätt till Djurgårdsfärjan. Långt innan vi är framme vid Allmänna gränd hörs sommarlovstjejer skria från Grönans olika åkattraktioner.

Det är måndagsgratis på Liljevalchs och Ylva Snöfrids stora utställning. Min förutfattade mening om verken kommer på skam. Mångfalden är stor och fascinerande, och därtill inspirerande. Som Roland Schröter på Bellman men med måleri istället för fotografi och en annan motivvärld, med många fysiska objekt. Plus en mycket mer omfattande utställning.

Det blir en crash and grab-utflykt, åker hem direkt utan att passera gå. 

Kategorier
Stockholm

UT!

Sommarens första mygga inar in genom sovrumsfönstret, ett av de jobbigaste ljud jag vet. En välriktad handflata får tyst på den vid mitt högra öra. Det är för varmt för ett snabbt insomnande och jag behöver inget myggsurr ovanpå det.

Om jag inte har helt fel så är det från och med i dag som dagarna blir kortare. Dock finns det gott om dagsljus att utnyttja ännu.

Ut, behöver röra på mig igen. Liljevalchs har en utställning att kika på och min förutfattade mening är att den nog är intressant som konstnärligt uttryck men att jag inte nödvändigtvis kommer gilla det. Alternativet är en promenad upp längs Fleminggatan.

Ett favoritmotiv!
Dagens bild (17/6 2026).

Kollar mina printar och sätter etiketter på sidan av samlingsaskarna. Konstaterar att mina New York-bilder är jäkligt bra, Ska så småningom välja ut bilder till Gustavsbergsutställningen, vilkent var anledningen till genomgången.

Kategorier
Stockholm

Meqe bara

Kategorier
Stockholm

P 6

Läser eftermälet till Sveriges storförlust mot Nederländerna i går. Kommentarsfälten förvånar ju inte, där känns det som om folk hellre ser en förlust så de kan vräka ur sig sitt missnöje, gärna riktat mot individuella spelare. Värre tycker jag det är när sportjournalisterna eldar på med starka omdömen snubblande nära populism. Jag tycker att 5-1 mot Tunisien var resultatet av effektivitet, Sverige gjorde mål på 5 av 8 målchanser medan spelet i övrigt var svagt. Mot Nederländerna kunde Sverige med samma effektivitet gjort åtminstone tre mål till, och jag tycker det offensiva spelet såg bra ut efter reklampausen i första halvlek. Att försvarsspelet lämnar mycket att önska är dock uppenbart. Med flyt går Sverige ändå vidare som 8:e och sista grupptrea.

Ägnar en tanke åt mina borttappade objekt. Multiadaptern räknar jag som förlorad, den måste ha hamnat i papperskorgen och inte i hurtslådan. Solglasögonen är nog också borta för gott, antingen missade jag fickan och tappade dem, vilket jag tycker jag borde ha märkt, eller så la jag dem ifrån mig nånstans. Bruno K. Öijer-boken borde dyka upp, har letat överallt utom där den befinner sig. Men den har ju aldrig lämnat lägenheten (eller?). Senast borttappat är en liten ”spionkamera” som borde hänga på en krok tillsammans med min första riktiga kamera. Vet inte varför den inte gör det längre.

Kategorier
Stockholm

När man ser rött

Tror jag ska försöka få nåt gjort här hemma, vet dock inte vad. Ska tar jag mig en koll i de djupare lagren i förrådet. Behöver fiska upp borrmaskinen bland annat.

Har en kreativ idé att verkställa, hoppas jag får lust att ta itu med det.

Kategorier
Stockholm

But ma be

Var en stund lite ängslig för att jag inte skulle kunna se matchen. Telenor stream bara snurrade, sen kom jag till nästa steg och då var det som vanligt, jag kan se typ tio sekunder innan bilden fryser. Efter lite bökande får jag igång det tillfredsställande. Men jag ser fram emot augusti, då byter jag till Telias tv-paket.

Konstiga förutsättningar inför matchen, Sverige kan gå vidare som en av de bästa treorna. Nu sabbar Nederländerna vår målskillnad så kanske är det mer öppet nu. Försvarspelet uselt men mycket var bra offensivt. Kanske kan vi ta poäng mot Japan i sista gruppspelsmatchen?

Kategorier
Stockholm

Gjort är gjort

Att göra-punkterna är gjorda, nästan. Det blir en varm promenad ner till förortens centrala del, kompenserad av smultrongersmin- och rosendoft. Söker efter gräslök även i dag och hittar var den borde finnas men där finns bara en massa dill.

Hamnar i ett vattenkrig men lyckas rädda mig innanför porten.