Gårdagens VM-matcher gick på TV4 innebärande reklam, reklam och åter reklam. Spelbolag och bältros är en intressant blandning. Kan ju betala en extra slant för att slippa men jag väljer att uthärda. Gårdagens höjdare var England – Kroatien.
Dagen i dag är ett oskrivet blad. Bildarkivet och rensning av datorn, kanske?
Fisktärnor, finnar och japaner. Och det är nyasfalterat på Munkbroleden. Vasabron har fått utökade cykelbanor och jag möter en guidad cykeltur. Fortsätter längs Vasagatan och ser att det finns en storbildsskärm på Norra Latins skolgård. Sveriges premiärseger går i repris.
Svåra att fånga, särskilt som jag inte såg något på iPhonens display.
Kikar in på några innergårdar.
Kör vänster-höger-vänster-höger och är strax på Eastmangatan och Sven-Harrys.
Anna Sjödahl – Vår i Hallonbergen.Anneè Olofsson – Black Current. Cajsa von Seipel -Covered in Me.
Tar en sväng på takterassen där röster hörs: Mamma! med olika tonfall. Hör till utställningen. Köper den enkla utställningskatalogen på vägen ut.
Fullt med soldyrkare i alla åldrar i Vasaparken.
Har kvar en hel del energi och knallar bort till Karlavägen och Anna Bohman Gallery´s sommarutställning.
Ernst Billgren – var är du?
En kvinna inne i ett av rummen hör mig och kommer ut och kikar. Jag ser att det finns mer konst inne i det rummet och knallar efter. De säger att det är ett kontor. Jag skämtar att de då kan vara en installation eller en performance och känner att det bara var jag som tyckte det var kul.
Ett galet gäng knäppa bilder fyller mitt minneskort och jag tar 2:ans buss till Slussen. Gör en bra bild på Katarinavägen, den får ni se senare nångång, typ om ett par veckor.
Ska försöka vakna på rätt sida denna morgon. Blev i går påmind om utställningen Familjen på gott och ont på Sven-Harrys. Den var jag på väg till för nån månad sen men sen föll den i glömska. Vasaparken ligger på ett bra och fettbrännande avstånd från Slussen. Sen får jag fundera på om jag orkar gå en halvtimme till till en utställning på Karlavägen. Det vore ju oerhört nyttigt för en VM-fet kropp.
Kollade första halvlek av Norge – Irak men stängde sen av då jag inte orkade med halvtidspausens nonstop-reklam.
Ser med ilska och förtvivlan hur det börjar röjas på andra sidan vägen vid min busshållplats. Det gillar jag inte!
Letar mig upp till Mosebacke torg och Bob Photo. Här har vi samlats, vi entusiaster, för att höra filmaren Tom Alandh prata med Per Ströhm om den senares utställning.
Fotografen Clas Gabrielsson skriver bland annat så här om Pers bilder: ”Viktlöst tycks människor sväva fram på gatorna. Till synes helt utan tyngd. De tunna figurerna rör sig, Giacomettilikt genom Stockholm.
Bildernas oskärpa är det viktigaste formmässiga elementet utöver motiven, människorna. De är där i sin vardaglighet förmodligen ovetandes om fotografen som skruvar på sin lins tills den perfekta oskärpan infinner sig och han sätter fingret på kamerans avtryckare.
Jag är osäker på om bilderna handlar om ensamheteten i det urbana livet eller om ensamheten hos fotografen. Eller om det helt enkelt ligger i betraktarens öga. Hur som helst är det bra gjort.”
Galleristen Riccardo Palombo tillägger: …att känslan är viktigare än motivet och att staden är mer ett sinnestillstånd än en plats.
I 45 minuter pågår samtalet och nu har vi stolar att sitta på (dock inte de i bild).
Snabbussen hem till en eller två VM-matcher, den första kl 21, den andra kl 0.00. Den senare får jag se om jag orkar sitta upp och glo på, men det vore kul att se Norge premiärspela.
Vaknar efter en natt med intressanta drömmar. Ligger kvar i bingen och läser Aftonbladet och DN, löser DN:s ”Dagens fyra” utan en enda bom. Kul när hjärncellerna är på plats.
Till eftermiddagen ämnar jag dock bryta mig lös för ett besök i den stora staden. Artists talk på Bob Photo och kanske nåt innan.
Till kvällen kedjar jag fast mig i TV-soffan igen för mer VM-fotboll. Guldkandidaten Frankrike kliver in mot Senegal, hoppas de inte är lika klappuselt tråkiga som Spanien.
Lyckas ta mig upp och kolla Sveriges premiärmatch mot Tunisien. Har som sagt inga stora förväntningar på Sverige och tycker inte att det ser jättebra ut under långa perioder, Men snacka om effektivitet, fem mål på kanske sju-åtta chanser är enormt! Kul att se Bergvall komma in och vinna boll och spela den vidare.
Får se hur pigg jag är efter fotbollen, hoppas kunna sova lite nu efter. 100% regn utlovas så jag nöjer mig nog med en sväng ner till matboden.