Kategorier
Stockholm

Jet lag

Sliter hårt med jet lag-effekten. Är aptrött när jag kommer hem efter de första dagarna på jobbet. Slumrar lite i soffan och är sen uppe till midnatt.

Åtskilda tillsammans

Kostym, blå skjorta men slipslöst!

Kravallerna med bränder och plundring av affärer spred sig från London till andra städer i England, bland annat Manchester. Tur att jag hann därifrån!

”Art of the Streets” i helgen. Missa inte!

Mer till kalendariet: Eddie Geralds utställning från Jordan River har vernissage på Galleri Kontrast (i Sthlm) tisdag 23 augusti kl. 18-21. Moderna museet fortsätter att visa fotografier ur samlingarna. I höst handlar det om fotografins barndom och tidiga år. Pionjärer från 1840 fram till 1900-talets första tre decennier lyfts fram: ”En annan historia: Skrivet i ljus”. ”Hösten 2011 och året ut kommer hela samlingspresentationen att bestå av fotografi och fotobaserad konst”, skriver museet på sin hemsida. Låter spännande och intressant. Och jag får tillfälle att snitsla banor för mina gatufotopromenader på stan.

Kategorier
Stockholm

Mycket på gång nu

Har alltid fascinerats av de där bilderna från New York där folk kommer knallade genom vattenånga och/eller rök, eller vad det nu är. Det närmaste jag kom i Manchester var ett par biltvättar. Det här är en av dem.

Car wash

Nu till helgen ska jag försöka ta en titt på ”Art of the Streets”, ett gatukonstevent i Riksteaterns regi. Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att Stockholms stad vägrade Riksteaterns annonskampanj för eventet. Södra teatern är platsen.

Tre pers och en björk

Såg i en blogg att det är ett Sthlmsplank på gång här i Stockholm. Lördagen den 20 augusti. En kul detalj, det är 60 kvinnliga fotografer och Gunnar Smoliansky! More info coming soon! För er som missade det riktiga planket i Gnesta 🙂

Smal och spännande Z-formad passage från gatan till ett stort fält bakom alla semi-detachedlängor

Måndagen efter kan den som vill fira HCB:s födelsedag igen. Han skulle fyllt 103 år. 22/8 m a o. Kanske kan det bli lite foto plus en fika eller en pilsner efter jobbet? Mannen till ära.

Kategorier
Stockholm

Igång!

Första arbetsdagen avklarad. Ingen av mina elever var där men väl 25 andra. Första dagen för de flesta, personal som barn. Bara att gilla läget 🙂

I Manchester

Men det gick bra. De flesta hade någon att leka med och något att göra. Några tog sina livs första drag med fogsvans och snickrade båtar.

Korvmoj, Oxford Road

Var på trevlig ”fotografisk middag” tillsammans hemma hos nyinflyttad djursholmare tillsammans med mytisk köpenhamnsfotograf på besök i kungliga hufvudstaden. Synnerligen trevligt att råkas!

Kategorier
Stockholm

Rätt in i ekorrhjulet

Nu är det dags. Bara att rassla in i ekorrhjulet och försöka hitta rätt tempo. För mina elever är det fortfarande sommarlov så det dröjer tills skolan startar innan alla är på plats och intensiteten skruvas upp. Några av dem räknar jag med att träffa i dag.

Men det är skönt att vara igång igen!

Kategorier
Stockholm

Dan före dan och regn

Har vissa små tankar på att åka in för en fotopromenad så här dan före dan (innan det är dags att börja jobba igen). Så börjar det smattra mot fönsterrutan. Ösregn! Är inte beredd att testa X100:ns bad weather-egenskaper så jag dröjer mig hemma i stället.

They shoot horses, don´t they

Läser i stället. Just nu Gertrude Steins ”Allas självbiografi”. Stein som ju är aktuell genom den lovordade gestaltning Gunilla Röör gör på Sthlms stadsteater. Flera av de böcker jag läst under sommaren har haft en särpräglad berättarstil, ett speciellt sätt att skriva. Till exempel Laura Sestrepo och”Leoparden i solen”, Charles Bukowski. När Gertrude Stein skrev utforskade hon språkets möjligheter och det är bitvis lite jobbigt att läsa. Men en regnig dag som denna…

Kategorier
Stockholm

Lördag med musik 6/8 2011

Läser ut ”Apathy for the devil”, musikjournalistens på NME (New Musical Express), Nick Kent, memoarer från 70-talet. Boken avslutas med en låtlista som jag kollar upp på YouTube. Vi har inte riktigt samma smak här. Men andra låtar poppar upp. Coronation heter en som jag vill höra igen, men jag kommer inte ihåg bandet. Sökningen ger bara en massa avsnitt av Coronation street. Sätter mig och går genom vinylhyllan. Känner  igen omslaget, Family, är det!

I slutet på sextiotalet brevväxlade jag med en engelsk kille. Hörde låten Scorpio red med gruppen Holy Mackerel på radio och frågade honom om dem. Ingen aning, svarade han. Har till sist hittat låten på YouTube och jag gillar den fortfarande. Lyssna! På köpet får ni Bomballurina ur Cats.

Vattenspridare

Nu letar jag efter en låt som innehåller raden ”…those were the best years of our lives”. Går inte att söka på, får fel svar. Funderar på om det är Blood, Sweat & Tears och lyssnar genom det jag har. Nu vet ni varför jag inte är ute och fotar.

Kategorier
Stockholm

Hundans!

Börserna rasar i finanskrisens tecken. Har mina sparade pengar i fonder och fortsätter det så här är väl pengarna borta till nästa sommar. Tji Glasgow!

Oväntad besök, var e´ kaffet?

Den dagen den sorgen. Lägger till att börja med den här sommaren till handlingarna. Ska blir kul att börja jobba och träffa eleverna igen. Fortfarande är det buss från Gullmarsplan som gäller. I slutet av september är renoveringen av linje 19 klar.

Hmm, en hot dog vore inte helt fel!

Kollar för skojs skull weekendresor. Får då och då mejl från en researrangör av helgpaket. Kollar en resa till London. Avfärd från Arlanda fredag kväll, hemresa från Heathrow kl 6.30 söndag morgon. Känns inte så prisvärt, va! Jag vill iaf ha även söndag på mig på resemålet. Kollar Dublin julveckan. Drömmar är bra!

Snart är höstmörkret här! Hundans!

Kategorier
Stockholm

Fuji X100, nya lärdomar

Kanske börjar jag till sist förstå X100:ans fulla potential. Är ingen vän av manualer, särskilt inte om de är på engelska. Bläddrade ändå genom den när jag öppnade lådan för att lära mig  de mest basala funktionerna och inställningarna.

Hade invändningar mot den som gatufotokamera. Tyckte autofokusen var för långsam. Gillade inte heller att behöva okeja för att kunna ta nästa bild, det löstes genom att stänga av bildvisningen. I senaste Fotomagasinet fanns en mycket nyttig artikel om X1oo och jag lärde mig en del jag inte visste.

Sen ställde jag in auto-ISO och tillät ISO 3200. Däremot missade jag att ställa in lägsta möjliga ISO och fick därför några bilder med kort skärpedjup när jag testade i går.  Fick ett gäng brutalt överexponerade bilder när jag bytte från motiv i skugga till motiv i sol. Körde på 1/500s eller 1/1000s. Kameran upplevdes som snabbare.

Kort skärpedjup ovan, men det gör inte så jättemycket. Tjejen hukar sig inte för att undkomma kameran, eller snubblar när hon ser mig, utan böjer sig ner för att plocka upp ett ”mellanmål från Wasa” ur en kylvagn.

Beslöt mig för att behålla blommorna och det ser ut som om flickan tittar på dem.

Lite flyttbestyr i solgasset. En kastanj ger lite skugga men inte så mycket just där tjejerna sliter och drar.

Fortsätter testande och inlärningen. En bra kamera är det, det är upp till mig att behärska den!

Kategorier
Stockholm

Pass&kram

Jisses! Det var snabbt. Från kl 10.35 måndag förmiddag till kl 15.29 tisdag eftermiddag. Nya passet klart för avhämtning. Bra! Det ger en anledning att trotsa värmen och bege sig.

Snitslar en bana: Nacka strand (passet), Götgatsbacken (kolla ny pocket), Hornsgatan/Franzéns (kolla Moskvautställningen) och sen Kungsan (Pridefesten).

Han har koll på vovven

Att hämta ut passet gick i en blink. Pocketshop, Götgatsbacken nästa. Har läst en hel del under sommaren: ”Urban safari”, Bobo Karlsson beskriver olika storstäder han besökt. Eric Niva om fotboll, Jan Guillou ”Ordets makt och vanmakt”,”Leoparden i solen” av Laura Restrepo, och efter Keith Richardsbiografin fortsatte jag med en biografi om Tom Waits, ”Lowside of the road”, de är polare för övrigt, Tom och Keith. Charles Bukowski dök upp i Waitsboken och jag läste en biografi om honom också. ”Min kamp 1” av Karl Ove Knausgård, började jag på i Manchester, läste ut den hemma. ”The Imperfectionists” av Tom Rachman. I bokhyllan finner jag en bok om apachehövdingen, den mytomspunne, Geronimo, av Peter Glas, ännu en av H P Lovecraft, skräck-/fantasyförfattare på 1920-30-talen,  mästare i att stapla otäcka adjektiv, Herman Hesses ”Knulp” och Richard Brautigan ”Gräsmattans hämnd”. Hoppsan, många böcker här. Köper iaf en diktsamling av Bukowski och Nick Kent´s ”Apathy for the Devil”.

På en dammig hylla i min bokhylla vilar Birger Jarl i en sönderlekt modell. Notera aktern som här syns i sin ursprungliga, vackra, skepnad.

Läser i DN att Birger Jarls dagar som kryssningsfartyg är över. De nya internationella reglerna för sjösäkerhet innebär en skärpning och Birger Jarl med inredning av mahogny och mässing klarar inte kraven. Med den K-märkning fartyget fick 2010 får man inte göra de ändringar som krävs i nya regelverket. Varför bryr jag mig? Jo, Birger Jarl är byggd på Finnboda Varf, bland annat av min far. Och vi är årsbarn, Birger och jag.

Lugn och ro på Franzéns, och fina bilder att titta på

En parentes. Jag går ner och kollar ”Moskva” på Frantzéns. Säger bara: MISSA INTE DET! Kanonbra bilder!

Vita skjortan och 144:an var bekanta sen tidigare

Tar Västerlånggatan genom gamla stan. Brandkåren rycker ut och svänger in med fyra bilar på yttre borggården. ”Falsk alarm,va?” frågar jag en vakt. ”Ja, det är nog bygget som dragit igång det. Men det är ju bra att det fungerar!”

Alla känner en transperson

Högvakten på borggården har ett sjå med att hålla turisterna utanför ”linjen” som inte är särskilt tydlig där den går bakom kanonerna. Typ en dubbel stenrad. Tar mig nertill Pridefesten i Kungsan. Bjuds på ett mellanmål av Wasa, persikokompott med müsli. Efter att ha visat väskan tar jag en rundtur. Soligt, gassigt men ett vackert skuggspel under körsbärsträden.

Busshållplatsen

Stannar inte länge utan tar ganska omgående buss 2 till Slussen. Plåtade lite inifrån och ut och lite annat också.

Gillar idén med spegeln, men inte utförandet

Flicka med voffsing

Ner i mörkret och till motorvägsbussen hem. Har ju två böcker att läsa!

Kategorier
Stockholm

Hålla balansen

Augusti. Rötmånad. Kan stämma, det känns lite ruttet.

På Fotosidan (FS)/Gatufotopoolen(GF) gnälls det för närvarande över att bilderna där inte berör. Kan bero på att vi berörs av olika typer av bilder. ”Gnällspikarnas” bilder berör sällan mig, och omvänt, mina gatufoton kommenteras sällan av dem. Sittande, stående, gående, cyklande människor, ofta plåtade bakifrån, är alldeles för vanligen förekommande i GF. Sällan med någon hook, det vill säga något som får en att haja till. Något roligt, iögonenfallande, absurt. Och det är det som gör bra gatufoto så svårt. Bengt H lyckas ofta hitta det absurda i vardagen. Mats A är väl undantaget som bekräftar regeln. Mats lyckas ofta ta intressanta bilder på människor utan att det händer sådär jättemycket i bilden. Ljuset är dock alltid mästerligt hanterat.

Det finns därtill inte bara en typ av gatufoto utan flera subgenrer. Det finns gatufoton som är bra för att de är bra komponerade. Vackert ljus-/skuggspel, i vacker, intressant eller spännande miljö. Tim, Malin, Nilserik är den här genrens mästare, vad gäller FS/GF. Cathrine W. har många bra gatufoton. Och kolla Mirja! Med flera.

La näsan i blöt på FS/GF:s klotterplank, som svar till en av ”gnällspikarna”. Men det gäller att hålla balansen.

För egen del då? Tja, jag vet vad jag vill, men jag har inte nått dit än. Tycker att jag tar steg för steg. Manchesterresan var ett stort steg. Kanske inte bildmässigt men att ägna en hel vecka bara åt gatufoto gav en medvetenhet om vad det handlar om för mig, vad jag söker. Och hur svårt det är. Befinner mig kanske på nivå 3 på en tiogradig skala 🙂