Kategorier
Stockholm

Rådjur

Dagarna går, förkylningen består. Har nu så många opublicerade bilder att jag inte behöver göra några nya förrän till jul nånting.

Har en sen vernissage att besöka, kl 17.30. Gillar inte att åka in så sent, men jag har gjort det förr, så vi får se.

Kategorier
Stockholm

Ma’alob áak’ab



		
Kategorier
Stockholm

Silltrut med utsikt

Nu ska 28 träd, 50 buskar och 12000 lökar och perenner planteras på Södermalmstorg. I dag, onsdag den 17 september, planteras de första träden. Jag tycker det låter jättebra, men i kommentarsfälten gnälls det lika förbannat.

Är äntligen klar med arkiveringen av skottlandsbilderna. Det var inte helt lätt att komma ihåg i vilken stad de är tagna. 336 bilder fann nåden att förses med etiketter och taggar, runt tio betygsattes med fem stjärnor.

Kategorier
Stockholm

Travelogue Scotland

VI Oban – Glasgow

Det har hunnit bli den 6/9 och efter frukost i Oban sätter vi kurs mot Glasgow. Tåg i 3 1/2 timme väntar, efter två etapper per buss. Vi har tur som får plats då de flesta platserna är reserverade. Vi får dock dela på oss. Jag hamnar tillsammans med en av reskamraterna mittemot en kvinna som sitter och läser en bok av Jenny Fagan, HEX. De andra sitter en bit bort i samma vagn. Vi löser korsord för att fördriva tiden medan stationer med typiskt skotska namn passeras.

Ca 14 min promenad från Union street station till moderna hotellet Ibis style på Waterloo Street. Fina rum, kanske lyxigaste boendet hittills. Tandborstglaset på rummens wc måste nämnas, påminner om ett bastant whiskyglas men större. Här ska vi stanna i två nätter. En stunds vila på rummet innan vi går ut för första ölen. 

Får leta runt, det är fotboll på tv, England möter Andorra, och fullt och livligt på de flesta ställena vi hittar. Till sist slinker vi in på The Drum & Monkey. Återigen hamnar vi vid ett reserverat bord men vi hinner gott och väl att beställa, käka och dricka på en dryg timme. Sausage and mash Joker IPA för mig.

Tar sen en sväng och sätter oss ute på Corner bar, för en Drygate IPA.

Tillbaka på hotellet blir det en sängfösare, Berryfizz, på gin och björnbär, tror jag.

Sover illa på grund av hård säng och tjock kudde. Köper oss en full continental breakfast på hotellet. Det mesta finns utom kokta ägg. De normalt morgonpiggaste av oss sover längst denna morgon och äter frukost efter att vi andra kommit upp på rummet. Det gör inget, då får jag vila lite längre efter frukosten.

Duggregn ute och inget akut behov att kasta sig ut i Glasgow, får därför vila och ladda lite extra länge för en längre promenad. Publicerar just inget på sociala medier under resan och det kanske är bra med en detox om än påtvingad. Vill redigera och räta upp bilderna först. 

Till sist avtar duggregnet och i gråvädret promenerar vi mot Govan Graving docks, ett nedlagt hamnområde med dockor. Tyvärr kommer vi inte in på området. Som barn till varvsarbetare är det ändå intressant att se dockor och föreställa sig hur det var när området var i full sving.

Ibrox Stadium Glasgow Rangers hemmaborg ligger i närheten och då en av oss gärna vill se den knallar vi upp dit. Kommer inte in här heller men kan kika in i ett par glipor. En lokal fotbollsmatch pågår på en kommunal fotbollsplan intill.

Kl 15 börjar min mobil låta där den ligger i fickan, det är test av allmänt alarm typ VMA.

Vi tar en fika på hotellet när vi kommer tillbaka. Till sist blir det dags för kvällens jakt på pub med käk och med plats för oss fyra. Som vanligt är det en besvärlig ekvation. Jag googlar fram McSorley´s och det ser bra ut, kruxet är att de kör bra men högljudd livemusik. Proposal verkar bandet heta och de är riktigt bra. Det går dock inte ihop med att sitta och käka, tveksamt om det finns plats.  Vi hamnar till sist åter på Drum and Monkey, samma som igår. I dag käkar jag Balmoral chicken. Ölen samma som i går, Joker IPA. 

Duggregn när vi tar oss hem till hotellet. I lobbyn finns några spel och vi avslutar med ett parti scrabble/alfapet i en avskild hörna. Då det är engelskt och vi kör på svenska blir det intressant med bokstavspoäng och bokstäver som funkar bra på engelska men är svårare på svenska.  

Kategorier
Stockholm

Snor

Snorigheten består, själva förkylningens obehag dämpas av treointag. Bildarkiveringen har redan slukat timmar och fortsätter sannolikt göra det även i dag, Mittwoch. Försöker komma ihåg på vilka gator jag gjorde bilderna och inte bara städerna. Vissa bilder har jag ingen aning om var de är tagna.

Guess what! I kväll tittar jag på fotboll.

Kategorier
Berlin Stockholm

Busuku benzolo





Kategorier
Stockholm

Travlogue Scotland

V Fort William – Oban

Fredagsfrukost i på hotellet i Fort William kl åtta. Bacon, scrambled eggs och mackor och yoghurt i små bägare, peach and passion fruit. 

Buss ner till Oban väntar. Vi ska åka med CityLink men den enda buss som går till Oban kör för ett annat bolag. Inga problem dock, våra biljetter gäller.

Oban är en trevlig liten stad, besökte den 1995 och ville hit igen. Här i Oban bor vi på Kelvin hotel, helt okej standard om än lite kyffigt. Apseg uppkoppling  om ens någon. En svenskt par visar sig bo på samma hotell.

Inleder med en fika på Kronk´s café. Besöker sen Oban war and Peace museum, det gjorde jag senast också. Vi kollar runt bland foton på Obanbor som deltagit i olika krig, några kom tillbaka, andra inte. Ett gammalt foto föreställer ortens fotbollslag. Tröjorna är blårandiga och jag googlar genast, laget har dock bytt tröjor sen dess. En hel del annan krigsmemorabilia finns att se, som olika regementens märken, uniformer, några hjälmar och bajonetter.

Efter en stunds vila hänger jag med upp till McCaig´s Tower, det känns som 2 000 trappsteg rakt upp och jag flåsar rejält. Byggnaden kom till som en familjemonument och för att ge stenhuggarna arbete över vintern. Magnifik utsikt över Oban och öarna utanför erbjuds.

På vägen ner studerar vi växtligheten och ser bland annat Montbretia och Himalayakaprifol, enligt Google lens.

Nere i byn är det dags för whiskyinköp för två i sällskapet. Den ene köper i Oban Whisky and fine wines, den andre i Oban destillery visitor’s centre.

Som vanligt får vi leta efter en pub för öl och mat samt Danmark-Skottland, Auley’s bar har öl och teve men ingen mat. Googlar vilken kanal matchen går på och ser att vi  kan se den på rumsteven. Går till Lorne bar och där får vi en timme på oss att käka innan en reservation. Highland chicken and haggis och Caledonian Best. Samlas sen på vårt rum för matchen Danmark-Scotland. 

Kommer plötsligt och oförklarligt in på bloggen igen och uppkopplingen fungerar oklanderligt. Slänger iväg några bloggposter.

Har slarvat med vänsterlinsen, upptäcker det först när jag ska ta ur den att den inte finns där. Har inte märkt det under dagen.

Bra prisnivå hittills, strax över trehundringen för öl och käk. Vi har å andra sidan bara ätit på pubar. 

Kategorier
Stockholm

Siluett

Får väl suga i mig några 3O och röra på mig i nån riktning. Har inte packat upp riktigt allt, några laddare och lite ur necessären återstår, vet jag. Kanske även nåt annat. Passet ska läggas i lådan så det inte kommer bort.

Har även ett stort gäng skottlandbilder att arkivera.

Till kvällen blir det, överraskande nog, fotboll. Ny säsong av Champions league sparkar igång.

Kategorier
Stockholm

Fan nga nekk




Kategorier
Stockholm

Travelogue Scotland

IV Inverness – Fort William

Frukost även i dag på Blackfriars i Inverness. Tar sen 10.10-bussen mot Fort William längs Loch Ness och förbi Urquhart Castle. 

När vi närmar oss Fort William fylls bussens vindruta av regndroppar och när vi kliver av regnar det på riktigt bra. Spanar efter Ben Nevis bland regnmolnen, oklart om vi såg toppen. Sätter oss på Market street café utanför kassorna till Morrison´s för ännu en medioker croissant och två muggar svart kaffe, påtåren är gratis.

Regnet upphör och vi tar oss till Imperial hotel där vi avser att tillbringa natten. Smala och vindlande korridorer men fina rum. Polarna drar ut på byn medan jag samlar ihop mina trådar till ett samlat nystan. Har haft problem att logga in på bloggen och kommer inte in nu heller. Sammanstrålar med kamraterna på huvudgatan och det slutar med en öl.   

Letar efter matställe och hittar till sist The Tavern som har steak and ale pie som jag för dagen suktar efter. Tar sen 2,5 cl Fettercairn whisky på hotellet som en nattfösare.

Tanken var sen tidig uppstigning, frukost och utflykt. En i sällskapet hade Glenfinnan viaduct på sin önskelista men vi skippar den då det inte går nåt tåg utan vi skulle vara tvungna att förlita oss på busstransport tur och retur innebärande 2×40 minuters promenad till utsiktspunkt väst och ett tajt tidsfönster. Då vi har en buss till Oban att passa tycker vi att det skulle bli lite riskabelt.