Kategorier
Stockholm

Stad i världen

Gick och la mig med huvudvärk, vaknar med samma dunk i skallen. Tar en tidig OOO och går och lägger mig igen. Ligger lågt under dagen och försöker uthärda förkylningen. Behöver dock släpa mig ner till Coop för att inhandla proviant och jag behöver lämna ett blodprov.

Eländes elände!

Kategorier
Stockholm

Maupay nga gab-i

Derbykvittering i matchens sista skälvande sekund skulle kunna föranleda firande i den omfattning som visas i bilden nedan. Men icke, är förkyld och inte sugen på nåt firande trots en ur djurgårdssynpunkt trevlig helg.





Kategorier
Stockholm

Travelogue Scotland

III Aberdeen – Inverness

Vi tuffar vidare och nu bär det av västerut, mot Inverness. Här är vi inkvarterade ovanpå en pub som gör organisk öl, Black Isle bar & rooms. Utanför rumsfönstret har vi en secret garden, och vi får vänta till midnatt innan det blir helt tyst. Jag köper en tischa med ryggtexten ”Save the planet, drink organic – Black Isle Brewery”. Har planerat att köpa fler under resans gång men det visar sig bli den enda. Tar en kortare promenad innan vi går till sängs, hinner med en öl.

Efter frukost på Blackfriars är det dags för utflykt och då det är vatten som gäller går vi upp till utsiktsudden Carnarc point. På vägen hittar vi björnbär och mumsar i oss, mitt favoritbär.

”Runt hörnet” ligger Merkunch local nature reserve och på vägen dit blir vi överflugna av två småspovar, enligt min fågelapp. Sen blir det fågelskådning, hägrar, spovar, strandskator, större strandpipare, kärrsnäppor, roskarlar, plus några änder jag ännu inte fått identifierade. 

På tillbakavägen går vi längs en kanal med en mängd slussar. Kommer hem med ett nytt skavsår, på höger tås utsida. Skavsårsplåster på.

Till kvällen besöker vi näraliggande the Highlander och det blir den hajpade skotska specialiteten Haggis för första gången. Ingen märkvärdighet på något sätt annat än att det är inälvsbaserat. 

Kategorier
Stockholm

Utsikt

Relativt tidig uppskutt denna morgon då jag ska träffa fotbollspolarna kl 11 uppe på fiket i Globen city. Hemmaderby mot Bajen väntar. Har inga större förhoppningar på ett positivt resultat men en upplevelse lär det bli, 3Arena är utsålt.

Mer fotboll när jag kommer hem, dagens sena Premier league-match tillika Manchesterderbyt Manchester City mot Manchester United.

Kategorier
Stockholm

Kalan di’ak



		
Kategorier
Stockholm

Man pucklar på

Träffar en gammal kollega, det var kanske 35-40 år sen vi jobbade ihop. Kommer så småningom in på foto och han frågar om jag känner Cato Lein. Det gör jag ju och det visar sig att Cato tidigare var gift med hans lillasyster. Mer kul i den vägen är att en kille jag jobbade med cirka 1997 och värvade till vårt fotbollslag nu via diverse fotbollsjobb blivit assisterande tränare i Manchester Citys damlag.

Det blir en gallerirunda på Hornsgatspuckeln och först ut är Eivor Pettersson på f d Galleri Sandelin. Naturbilder och lite annat sirligt, Bärnsten heter en bild jag fastnar för. Går sen in på Galleri Artsight där den unga tjejen känner igen mig och morsar med ett leende. Här är det Lisa Torikka som ställer ut abstrakta målningar under namnet ”Havet somnar långsamt”. Galleri Bellman och ett glas vitt medan jag tar in Camilla Nyqwists målningar där några tangerar mina semi abstrakta skapelser.

På Galleri Fotografi till sist är Punctum-gänget samlat och visar fotografier från när och fjärran med olika temperament och på olika teman.

Trevligt i tv-soffan, Djurgården vinner SHL-premiären mot förmodade topplaget Skellefteå med 5-4.

Kategorier
Stockholm

Travelogue Scotland

II. Dundee – Aberdeen

Som ansvarig för tågbiljetterna och inleder jag morgonen med att distribuera dagens biljett till mitt ressällskap. Talar samtidigt om för alla att jag är vaken och talbar.

Frukost i Dundee, sen iväg till Aberdeen och vårt logi Brentwood på Crown Street. Ett rätt sunkigt ställe med sviktande golv under heltäckningsmattorna. Får lite problem på kvällen att hitta nån pub med bra käk, det vill säga sånt vi alla gillar. Knallar Union Street fram och tillbaka och hittar till sist vårt käk på ”vår egen gata”, på Malley´s. Här hittar vi rätten ”Spoice”, a delicious Irish evening meal, som visar sig vara crunchy chicken, grönsaker och pommes med mera i en foliepåse eller vad det var. Gott och en gigantisk portion. Camden Hells, Camden Pale och Seven Peaks sköljer ner maten.

Fortsätter att sova taskigt, eller snarare somna sent. Köper oss frukost nere i källaren och laddar sen för en aberdeen-promenad. Utan nån annanstans att gå väljer vi att söka upp vatten och nu siktar vi på Aberdeen beach. Det blåser och tidvattnet rullar in, några damer avslutar sitt bad och står och torkar sig. Vi växlar några ord med dem innan vi tar oss ner till sandstranden. Ett par vovvar plaskar vilt i böljorna. En man med metalldetektor gör ett fynd som han granskar noga, en liten pojke letar skatter medelst okulärbesiktning.

Efter en knapp timme återgår vi till rutinerna, det vill säga hämtar vårt bagage och siktar mot Inverness.

Resandet har gått hur smidigt som helst hittills, vi har alltid kunna hitta platser trots att många stolar har varit reserverade.

Kategorier
Stockholm

Dörr

Efter hyfsat god sömn och efterföljande vila på frukosten samlar jag ihop spillrorna och tar mig in till stan. Tänker titta till Punctums utställning på Galleri Fotografi och det var nog nåt på f d Galleri Sandelin också. Får ta och orientera mig bland övriga gallerier på Puckeln när jag ändå är där.

Mer vila i tv-soffan till eftermiddagen med premier league-fotboll på teven. Kvällen är räddad! SHL startar och kanske kan jag med mitt uppgraderade abonnemang se Djurgården – Skellefteå samtidigt som fotbollen.

Kategorier
Stockholm

ราตรีสวัสดิ์



		
Kategorier
Stockholm

Travelogue Scotland

Edinburgh – Dundee.

Man är alltid lite spänd på oförutsedda händelser när man är ute och reser, särskilt i ett nytt land. Det börjar med att vi blir kvar på planet cirka 40 minuter efter landning då Edinburgh airport inte grejar att få fram trappor så vi kan kliva av. Sen får vi klämma oss ombord på en av två fulla bussar för transport till terminalen. Väl där får alla utom jag sina ryggor men den kommer till sist, en kvart försenad.

Härliga solkurvor i den här bilden!

Leder min grupp till spårvagnen som ska ta oss till Edinburgh Gateway där vi byter till tåg mot Dundee. När spårvagnen stannar har vi typ tre sekunder på oss att komma av och när dörrarna börjar stängas kan inget stoppa dem. Det resulterar i att jag är den ende som hinner av, övriga får hoppa av vid nästa station och åka tillbaka.

Det blåser kraftigt i Dundee när vi ska leta upp vårt hotell och min dragrygga är flera gånger på väg att blåsa förbi mig. Inkvarterar oss och letar sen upp en pub för lite kvällsmat. Det blir fyra Mac´n´cheese på Bertie Mooney´s till Innis&Gunn och Caledonian Best.

Efter nattens för min del oroliga sömn intar vi en kontinental frukost, vilar lite på den och går sen på promenad. Jag har en övergiven industribyggnad jag vill besöka och då inga andra idéer finns beger vi oss ditåt. Byggnaden finns med på Urbex´ lista men är en besvikelse då den är renoverad till ny användning, före detta kvarn som den är. En äldre rollatorkvinna ber oss om hjälp med att slänga tomflaskor i glasåtervinningen. Efter väl utfört värv vänder vi åter mot hotellet. Lite regn får vi, i typ två minuter. Tar en americano och en croissant på ett bastuvarmt cafe´ innan vi hämtar vårt pick och påsk och drar upp mot Aberdeen. En skotsk tjej hör att vi pratar svenska och berättar, på svenska, att hon bor i Vännäs.

Då det inte funkade att blogga som jag ville under resans gång sammanfattar jag istället våra eskapader i kiltarnas och whiskyns land i efterhand.