Kategorier
Stockholm

Uppdrag Slussen: dag 2

Mörker! Slutar på jobbet kl 16 och knallar sen runt en stund på Slussen. Har några idéer och tror det funkade. Springer på en fellow photographer, Pierre, boende i Malmö. Han har några timmar över innan tåget skulle gå och passar på att plåta Stockholm. Får en trevlig pratstund innan vi fortsätter på våra respektive fotorundor. Morsar även på en pytteliten taxvalp, men den säger just inget. Sniffar mest.

En arkivbild, nota bene!

Resultatet av min Slussenvecka kommer tidigast fredag, sannolikt på lördag.

Beslutet om detaljplan för nya Slussen uppsköts av kommunfullmäktige, som väntat. 12 december faller domen och marodörerna får sannolikt sin vilja igenom.

Kategorier
Stockholm

Uppdrag: Slussen dag 1

Som sagt, min självpåtagna fotouppgift för denna vecka är Slussen. I morse kollade jag när solen går upp. Det gör den runt kl 8. Och det skulle göra att jag i vanliga fall skulle kunna åka in med sjubussen och ha runt en timme att fota runt innan jag måste ta tunnelbanan till Sockenplan. Sen slog det mig, det är inget ”i vanliga fall” förrän på fredag, för tisdag, onsdag och torsdag denna vecka börjar jag kl 8 och hinner inte fota något alls på morgonen.

Så det blir till att försöka få ihop något i eftermiddagsmörkret istället. Får se hur det går. Ni får veta tidigast fredag, prenumerera gärna på min blogg så vet ni när det hänt något.

Kategorier
Stockholm

Uppdrag: Slussen

Radioeken fimpades för några dagar sedan. Snart är det Slussens tur. Staden har låtit Slussen förfalla i många år nu, kanske bortom all räddning? Minnesmärk Slussen, vill föreningen Bevara Slussen visserligen. Då gäller det att se till att det nya Slussen blir en bättre miljö än ”den söndrade utomhusurinoar” den är i dag. Debatten har pågått i 18 år och det närmar sig beslut, kanske. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna kommer nämligen på måndag att begära s k minoritetsbordläggning i kommunfullmäktige. Det innebär att tidigast 12 december kan beslut fattas. (Källa DN).

Jag har tidigare skrivit om kändisarnas förslag, det så kallade kulturslussen. Benny Andersson har skrivit öppna brev till Sture Nordin (m). Mer kultur, bevarade vyer och bättre tillgänglighet för alla, mindre biltrafik och kommersiella jättelokaler ungefär. Och någon gång måste Sverige och resten av västvärlden ställa om till kollektivtrafik framför bildito. Att slänga ut miljarder på åttafiliga motorvägar genom de känsligaste miljöerna är barbari!

Okej, så Slussen är veckans uppdrag. Jag har plåtat här åtskilliga gånger men vill nu ta ett samlat grepp. Både människor och betong. Svenska Dagbladet skickade hit en fotograf för någon vecka sedan och hon tog väl några bra bilder, resten kunde vem som helst i Slussen-poolen på FS gjort bättre. Sätter med andra ord press på mig själv igen. Passa på att prenumerera så vet ni när jag är klar.

Kategorier
Stockholm

En söndag på loppisen

Har just inga andra uppslag när jag åker in till stan än att åka till Hötorget och samla bilder från loppmarknaden. Nu letar jag bilder på själva handlandet, och handlarna, men dyker det upp någon spännande nuna försöker jag få med ett eller annat porträtt.

Fyra fyndjägare 

Samtal

Inramad av väskor

Jag är ju inte ensam med kamera där, men i dag är det inte många som fotograferar loppisen. För dagen kör jag med en lättare utrustning än den vanliga, Canon 5D mk2, 50mm/1,2 utan batteri. Skönt med en lättare axelväska! Fuji X100:an får med andra ord göra jobbet. Har den inställd på autoISO och den skuttar upp till 3200 då och då. Lite brusigt blir det.

Poserade utan prut

Turban och keps

Slås av de olika bemötandena jag får. De flesta bryr sig inte om att jag fotar dem, några poserar om inte glatt så villigt, någon ger tummen upp, en säljare erbjöd mig 150:- för min Fuji. När jag ville ha 210:- backade han ur 🙂 Och så ett surkart som inte tyckte att jag skulle fotografera alls, och då hade jag inte ens riktad Fujin mot honom. Ja, ja! Vad är väl en dag på Hötorget?

Snajdigt riggad

Porträtt

Ett lätt duggregn faller och gör det lite småkyligt. Det flesta har slagit upp sina tak, medan några fortfarande har sina grejor under bar himmel.

Utan tak

Knallar tillbaka mot Slussen. På Stora Ny möter jag en trio gamla arbetskamrater. Vi jobbade på samma barnstuga på 70- och 80-talet. En trevlig pratstund blir det.

Överdäckningen av Stadsgårdleden närmast i bild, att jämföra med de fula huskolosser i det nästan klubbade förslaget som skulle skymma utsikten mot Saltsjön och radera ut Katarinahissen som riktmärke.

Vet inte vem hon är, men jag skrev under ändå!

På Slussen letar jag upp den manifestation för ett alternativt ombyggnadsförslag som annonserats och skriver under  ett upprop. Innan har jag kollat förslaget på Konstakademin. Mycket sympatiskt, särskilt infarten mot Slussen från Stadsgården är oerhört mycket trevligare i detta förslag.

Kategorier
Stockholm

Close-ups

Gick bra hos tandläkaren, inga hål annat än i min plånbok. Precis som tandläkaren kör jag lite närbilder då och då, men inte på tänder. Istället tänder jag ibland på de små detaljerna i stadslandskapet. Bra att ta till då man inte springer på de goda gatufototillfällena särskilt ofta.

Det här är förarhytten till en skylift. Tyckte det var spännande med kyrilliskan på hjälmen.

Rostfritt? Ännu en närbild från Hötorgsloppisen.

Detta är en slussenstolpe. På tal om Ture ser jag att de säljer semlor på Konsum här ute i Orminge. Berlin längtar jag lite till. Däremot har jag just inget förhållande till Jesus.

Läser att det är fler gatumarknader på gång i Stockholm. Stadens nu öde torg ska fyllas med liv. Blasieholmstorg är ett, Kulturhuspassagen ett annat och det stora kajområdet i Norra Hammarbyhamnen, längst in mot Skanstull, skulle kunna rymma en rätt stor helgloppis. Intressanta tankar!

Vet inte vad ni tycker om mina närbilder så jag lägger upp en gammal goding sist. Som bonus och tack för att ni tittade 🙂

Sothönan

Kategorier
Stockholm

Samtida upplevelser

Åker till hötorgsloppisen först, vill utnyttja de allt färre timmarna av dagsljus och det är helgrått när jag kommer dit. Kollar runt, en del gamla kameror finns men inget som en novis som jag finner intressant. Jagar porträtt och hittar som vanligt några som åtminstone jag gillar.

Säljare, Hötorgsloppisen

Porträtt med tonade glas

Kollar alltid efter fotoböcker och hittar ett makulerat biblioteksexemplar av Sune Jonssons ”Byn med det blå huset”. Inget samlarobjekt men man köper väl en fotobok för innehållet?

Brända mandlar på gång, plåtat genom plastduk för skojs skull

Bläddrar lite i den och får lite Lars Lerin-vibbar. I boken ”Det tysta köket” skildrar Lerin i akvarell en miljö snarlik den Jonsson fotograferat.

Gitarr

Lars Lerin finns också representerad på Bukowskis ”samtida”. Det här är nog min absoluta favorit av konstvisning. Läckra möbler, härliga målningar och utsökt fotografi! Strömholm (bl a Hiroshimasviten), Petersen, Avedon, Bill Brandt, Oddner, Hammarskiöld, Dawid, Hans Gedda, Irving Penn med flera! Och flera av favoritkonstnärerna! Köper självklart katalogen.

Mimik

”Man måste ha en bra kamera”, konstaterar två damer när de betraktar ett foto av Liu Bolin. Själv låter jag Canon 5Dmk2/50mm 1,2 göra hela jobbet i dag, min idé om en bra kamera.

May the fors be with you

Tar en omväg tillbaka mot Slussen bara för att plåta paddlare i Norrström och kunna lägga till den billiga bildtiteln: May the fors be with you”. Sorry, men jag är tråkig nog att gilla sån´t 🙂

Kulturutbyte

Många turister täpper till Västerlång men jag spanar efter spännande nyllen att plåta, eller något annat. Trevligt med kulturutbyte, eller exchange över huvud taget.

Exchange

Har dagsljus över när jag kommer till Slussen, men också ett minneskort fullt med bilder att behandla och ett par blogginlägg att skriva.

There´s a new sheriff i korvkön!

Snubblar tursamt över en rätt osannolik snubbe som står och värmer sig i korvkön. Sen hemfärd. En svag odör av rödtjut lägger sig i bussen när några ålandsresenärer kliver på. Eller var det bara någon skum parfym?

Kategorier
Stockholm

Barn är mjuka, bilar är hårda!

”Barn är mjuka, bilar är hårda” är en gammal slogan i början på 80-talet(?).

Kanske ska man lägga till att cyklar kan vara hårda de också?! För efter vad man läser så är trafikvettet bland en del cyklister inte vad det borde vara. Samtidigt genomför polisen insatser mot så kallad aggressiv körstil bland bilister.

Kategorier
Stockholm

Slussen, noch einmal

Fick ett gäng Slussenbilder med mig från i söndags. Måste göra mig av med dem, dvs publicera.

Gröna trappan, Slussen

Gula trappan, Slussen

K L M

Slussenblossare

Saltsjöbanan, Slussen

Saltsjöbanan, Slussen #2

Utanför spärrarna (den får vara med en gång till)

Så där, det kändes skönt!

Kategorier
Stockholm

Kalamitet och förtret…

…och lite smicker på Flickr! Så det jämnar ju ut sig.

Tar en titt på Hötorgsloppisen, träffar Sven (gammelsmurf) som också är där och plåtar. Morsar sen på en nia jag bara sett på bild från Ellens, nian går runt med en M6. En äldre dam frågar mig om jag vet var ”tjuvgods” håller till: ”Jag var där i söndags och fick prata värmländska!”

Med tungan rätt i mun

Tar mig sen till söder och kliver av vid Skanstull. Besöker Clarion hotel där Hans Ekestang ställer ut ”blue photos”, fina porträtt på gamla bluesfarbröder. Som jag förstår det är Ekestang stor inom detta område. När jag tänker byta till 5Dmk2 och 50mm/1.2 upptäcker jag att gluggen sitter på min 50D, värre är att batteriet är heldött. Så det blir Fuji x100 hela dagen.

Speglad päls

Letar sen upp  Candyland på Gotlandsgatan, men är där trekvart för tidigt för att kunna se José Figueroas ”den oförberedda staden” men det lilla jag skymtade från gatan såg bra ut. Får helt enkelt tassa hit någon annan gång.

”En orange vägg vid Nytorget”

Nästa stopp ligger på Södermannagatan och är ett brasilianskt (?) kafé, Café Hängmattan, där Johan Berglund ställer ut ”en orange vägg vid Nytorget”. En väl utförd idé som går ut på att plåta människor under en viss tid på en viss plats.

She´s in the picture

CFF och ”she´s in the picture” blir sista stationen innan jag bryter. Somt var bra, annat lämnade mig mer oberörd. Année Olofsson hade hängt en bra bild, eller var de två?

Utanför spärrarna, Slussen

Kastanjen vid Tjärhovsplan kastar vid varje vindpust ner vissna löv mot mannen som förgäves försöker hålla snyggt vid sitt blomsterstånd. Jag tror han heter Sisyfos.

Lägger upp bilder på Flickr! lite flitigare för en period och  addar kontakter, senast en fotograf från Manchester som svarar: ”Been through your candids are there is some great stuff..will look forward to seeing your shots.
That Manchester set July is wonderful..It’s my city and you’ve done it proud..Nice one.”

Kategorier
Stockholm

Måndag 24:e oktober

Orminge. Höken jagar i morgondimman, övervakad av förortens kråkor. Barnen försöker komma i tid till skolan, jag vill hinna med 446:an till Slussen.

FN- dagen firas med diktuppläsning och sång i aulan tillsammans med faddrarna och fadderbarnen från förskoleklass upp till år tre. Svenska flaggan får skolans flaggstång att svaja lätt fram och tillbaka.

Väl hemma igen lyssnar jag genom Tom Waits´ nya, ”Bad as me”.