Kategorier
Stockholm

Loppis, Smoliansky och fotboll

Laddar fotoväska och ficka med Canon 5DmkII plus 50D och 50mm/1,2 resp 70-200mm/4,0 och Fuji x100:an. Hoppar av bussen redan i Henriksdal. Tänker mig en liten sväng under Danviksbron och längs Hammarbykanalen och sen vika av och gå Stadsgården mot Fotografiska. Soligt och det är ett himla rattande och ändå blir det felexponerat av och till. Å andra sidan är jag inte så känslig för hur det är exponerat, ogillar de där superskarpa, perfekta, heldöda fotografierna man kan se ibland.

Mannen i tunneln

Konstaterar att den gamla järnvägstunneln är igenmurad och därtill avspärrad av ett högt staket, typ livrem och hängslen. Tog en bild där i vintras, ”de hemlösas grotta”. På Fotografiska är det kö så det får vara. Tittar till min kära pil i slusstunneln, ser en spegelskärva och leker lite med den.

Men favoritpil, och i en spegelskärva syns en cyklist, ser ni den?

Genom Gamla stan upp till Hötorgsloppisen, plåtar ett gäng skapliga porträtt och dylikt. (Kommer peta in dem här under veckan).

Holy smoke

På jakt efter litteratur

Kollar min färdplan, höll på att glömma Gun Gallery och Smolianskys ”Promenad bilder”. Små rackare till fotografier!

Smolianskys miniatyrer

Ligger rätt i tid för att promenera till Östermalmstorgs t-banestation och ta tuben till Ropsten. Hinner kika på Värtahamnen men det är ju staket överallt.

Vårt dagliga bröd, i Värtahamnen? 

Djurgår´n fick till sist bita i gräset, förlust efter straffar 6-7.

Letar mig upp till Hjorthagen där Djurgården U17 lirar kvartsfinal i pojkallsvenskan mot Västerås SK. Är kvar över förlängningen men går till straffläggningen då det både är kallt och skumt för fortsatt fotande. (DIF förlorar 6-7 efter straffar och det är färdigfotat för säsongen iaf vad gäller DIF och fotboll).

Kategorier
Stockholm

Kort plågsamt vackert

Inleder uppladdningen inför dagen med att brotta ner min gamla griniga tvättmaskin. När den hamnar snett blir den aggressiv och börjar slå vilt omkring sig.

I dag är det enklast möjliga bagage, endast x100:an får följa med. Ser ett väggklotter från bussen just innan jag stiger av vid Slussen. Tar mig dit och plåtar och när jag ska ta mig därifrån rivs ett fult hål upp i favoritjackan. SKIT! Är det en så´n dag!?

Plåtade för att jackan och pelaren visade upp någon slags släktskap

Ingen höjdare, men folk lite här och där och på olika avstånd

Är därför på uselt humör när jag kliver runt bland loppisstånden på Hötorget. Tar just inte enda bild. Träffar visserligen min gamle arbetskamrat och fotokollega Sven och får en trevlig pratstund, men hålet i jackan lägger sordin på stämningen. Ekiperar mig inför vintern och får på köpet en mössa med 75% rabatt. Sista dagen för det erbjudandet! Lite tur till sist alltså. När jag kommer hem lägger jag mig i soffan och slaggar bort en timme.

Kategorier
Stockholm

Långpromenad, höstkyla och fotboll

Blir lite sen i starten och får därför flytta fram den tänkta startpunkten, från Fotografiska till Blå Gungan, Österlånggatan i Gamla stan. Här ställer Therese Särnbäck och Carl Lindhe ut fotografier.  Får mig en liten pratstund med den sistnämnde. Hanhar en vägg med fotografier tagna i London 1964, en bild påminner mig om mitt hittills enda besök i den engelska huvudstaden, 1972. Gå dit och kika. Mer Carl Lindhe här.  Endast för de nyfikna!

Carl Lindhe poserar framför sina alster

Nationalgalleriet är det vernissage, Lars Norrmans ”Tutti frutti”. Kollageliknande teckningar. Minns inte varför jag tyckte att jag skulle hit men får i alla fall en skvätt vitt.

Turisternas Gamla stan

Ute med hunden

Siktar nu mot Kungsholmen. Det börjar blåsa lite höst och det kryper in lite råluft under jackan. Har så klart letat upp ett vernissage till att besöka. På Studio Bergamott handlar det om tennis i världsklass. Jacob Forsell ställer ut ”Åren med Björn Borg”. I DN står det att det är vernissage kl 13 och vi är flera som hänger på låset. ”Vi öppnar klockan två, det står fel i tidningen. Ni får komma in men ni får inget vin förrän klockan två.”

Frusna åskådare

Det är smällar man får ta. Mitt slutmål hägrar: Kristinebergs IP och slutspel i juniorallsvenskan, Djurgårdens U19 mot Syrianska.

Närkamp

It takes two to tango!

Inspark!

Det har ju inte blivit varmare och nu är jag ju mer eller mindre stillastående i min jakt på kul fotbollsbilder. Matcherna är ju 2×45, nu blir det därtill förlängning 2×15 så det sticker i fingertopparna sista halvtimmen.

Straff, domar´n!!!

Det är riktigt skönt att ta tricken till Slussen och bussen hem. Hade jag inte haft bilder att fixa med och ett par bloggtexter att skriva, hade det nog blivit ett varmt bad!

Kategorier
Stockholm

Street art

Att jobba med ungar är skitkul, men slitigt. De är så många, klasserna så stora, nuförtiden. I går hade jag planer på att gå på vernissage på Moderna, Turner&Hootch eller vad det nu var, men jag orkade inte. I kväll var det vernissage på CFF, men det pallade jag inte heller. Får kolla respektive utställning under helgen istället.

Surrade ju lite om att plåta fotboll, Djurgår´ns U19. De spelade i lördags men jag stannade hemma hela dagen. Nu på lördag spelar de igen och kanske testar jag då. Ambitionen är inte att ta bra sportbilder utan att försöka hitta vinklar och plåta skeenden, gärna lite abstrakt.

Från Hjorthagen är det nära till Värtahamnen eller om det är Frihamnen. Whatever. Området har funnits på min lista ett par år nu. Är nyfiken på att se vad jag hittar där. Kanske inte så mycket gatufoto, men det kan kvitta. Ooops! Läser just att matchen spelas på Kristinebergs IP och INTE Hjorthagen. Då blir det inget hamnbesök utan lufs på Kungsholmen istället.

Söndagen börjar sannolikt på Hötorgets loppis igen. Därefter tar jag mig nog tillbaka till Söder. Det var ett tag sedan jag lufsade runt där. Sådär ja! Planer, planer! Och ett sätt att försöka sätta lite press på mig själv.

Kategorier
Stockholm

Om gatufoto, igen

Det skrivs lite om gatufoto här och var. Som tur är hänger man med lite i vad som händer internationellt och hur det plåtas gatufoto där. T ex Street Photography Now Projects (SPNP) olika veckoteman som just avslutats. Här i Sverige för man ibland höra att man skulle gått närmare, för att i nästa ögonblick få läsa att då har man kört upp kameran i nyllet på folk. En del tycker man ska fråga om lov, eller bli bekant med de man fotograferar. Som Strömholm resp Petersen. Men då snackar vi banne mig inte om gatufoto längre!

Gillar att de blev som en dubbelnia, de unga tu

Tittar på…?

Läser i en blogg att tiden för gatufoto är över. Nutidens stadsmedborgare är aggressivt och negativt inställda till att bli fotograferade. Vilket är en generalisering. Och gatufoto innebär ofta att plåta obemärkt och snabbt (vilket för övrigt var ett tema i SPNP: ”Don´t ask, shoot fast”). Man kan ju alltid snacka efteråt, erbjuda en kopia av bilden, lämna sitt visitkort med adress till hemsida och/eller blogg.

Mats Alfredsson vittnar i en bloggkommentar om att han haft få problem att gatufotografera i London med flera städer och förklarar på samma plats mycket väl vad gatufoto handlar om.

Och känns det obehagligt, kan man alltid plåta något annat.

Kategorier
Stockholm

Tji analogt

Förra söndagen såg jag en Kodakkamera på Hötorgsloppisen men hade varken stålar eller impuls nog att köpa den. Och när jag i dag åker in för att se om den fanns kvar, gör den naturligtvis inte det. Och jag vet ju inte om jag köpt den i dag heller. Det är mest besvär med analogt: framkallning, kopiering och scanning. Men liten och snygg var den. Hade nog slagit till iaf.

Vore skönt att få sitta en stund

Vad har tanterna hittat?

Skrotar runt bland borden, plåtar folk. Är lite håglös. Knallar ner mot Vasagatan, går över vid Centralstation och lufsar mot Slussen. Ser inte det jag vill se, hittar inte det jag letar efter. Blir mest traditionellt gatufoto.

Där borta!

Tittar in på Galeri Kontrast och den fina utställningen Barnmark, Mikael Anderssons bilder från barnkolonin Johannesgården. Göran Tunström har skrivit texterna till utställningen. Bara en så´n sak! Riktigt bra!

Kategorier
Stockholm

”Bingo!”

Hagsätragrenen av tunnelbanan rullar igen och vi fick en ny fin station vis Sockenplan. Ingen promenad från Gullmars i morse. Hinner därför kolla i Metro under resan. Några kul insändare: en som klagar på andras skitiga skosnören, en annan som önskar en gnällfri dag.

Gamla SL-kortet går ut i dag och jag beställde kanske det nya lite sent. Hoppas det kommer med dagens post annars blir det till att försöka överleva en cykeltur till jobbet i morgon.

Har hunnit några sidor in i ”Snaps”, Elliot Erwitts tjockis till bok. Den är inte helt skön att ha på magen när man ligger i soffan. I alla fall,

”Scores of times I watched Elliot improve his luck. ‘Something coming up here’, he would say, reaching for his hobby camera, usually on the appearance of an apalling dog, a sweet old couple, or whatever. As the subject approached I could just about hear his shutter´s preliminary clicks (rangefinder Leicas have unusually quiet actions). The subjects rarely noticed. Not always, but quite often, BINGO!”

Vilket förklarar mitt bildval 🙂

Kategorier
Stockholm

Samtal över ett par jeans

”Oj vad många som gillar min bild! Eller är det bättre om inte så många gör det?”, rubricerar Bengan Björkbom sin senaste blogg på FS. Intressant! Har tänkt i samma banor själv ett längre tag nu. Det är ju flera som kikar på min blogg på FS än som besöker ”Fotospår”, men varför gör de det? För att de vill se just mina bilder? Eller är de bara nyfikna i största allmänhet? För mig är ”Fotospår” platsen där jag visar hur jag fotograferar, hur jag leker och experimenterar, där jag dokumenterar mina gatufotopromenader. Och jag hoppas att åtminstone några av besökarna är ”stammisar” som vill kolla vad jag pysslar med. Men det vet jag ju inte då de flesta inlägg här blir okommenterade.

Olika som bär – olika sätt att bära

Päls är mord, aldrig mode

De senaste bilderna jag lagt upp på FS har inte fått en enda kommentar och jag har tagit bort dem efter någon vecka. Det är ju så´nt inflöde av bilder så det är lätt att ens bild drunknar, att de som kanske skulle förstå den inte hittar den. Och ur den synpunkten kan jag förstå tillblivelsen av en exklusiv grupp som Selected Activated. Funderar på en egen minipool: ”Deleted Completed”.

En får se vilken väg ens fotograferande tar helt enkelt.

Duo

Speglar sig

SvD 02 SLUSSEN

Tar mig i alla fall in till stan. Klippning är prio ett. Men klockan är bara kvart i och jag får en tid halv två. Passar på att kolla antikvariatet Alfas fotohyllor och kommer ut med  Rolf Wertheimers ”fotografier”. Jagar sen ett par jeans och när jag ska betala blir jag tilltalad av en man: ”Hittade du nå´t bra på Alfa?” Jag tar fram boken och visar den. ”Åh, det är stockholmsbilder!” Jag berättar att jag också plåtar lite i genren och han frågar om jag givit ut någon bok. ”Det har jag”, svarar jag, ”men det är ju inte så märkvärdigt nu för tiden.” Sen stör expediten och vill ha betalt för jeansen. Medan byxorna packas ner i en plastkasse frågar mannen om jag sett en bok om Paris, innan de byggde boulevarderna. Ska precis svara när expediten lägger sig i igen och vill ta hand om mannens inköp. Jag morsar och går ut. Går sen och får kalufsen kortad. På Drottninggatan tittar jag in i ännu ett antikvariatet och gör ett fynd: ”Okänt Paris”, text Ivar Lo-Johansson, bild Tore Johnson. En bok jag letat efterFick 50:- rabatt på grund av skadat omslag. Och en återkoppling till samtalet tidigare.

Kategorier
Stockholm

Tollare rivet, snart Slussens tur

Läser i lokaltidningen att Tollare pappersbruk till sist är jämnat med marken, en foto visar hur skorstenen sprängts och faller ihop. Bra att så många varit där och dokumenterat brukets ”glömda rum”.

”Ingen vill ha mina blommor!”

Slussen är en annan väldokumenterad plats som hotas av rivning och att ersättas med ett okänsligt utformat Mammons tempel. Hoppas att folket kan rädda denna historiska plats, som de räddade almarna 1971.

Kategorier
Stockholm

Hjorthagen-Slussen

Inleder dagen med fotboll på Horthagens IP. I gasklockors skugga kämpar DIF med Eskilstuna City om en slutspelsplats i Juniorallsvenskan. Trots förstärkningar lyckas inte Djurgår´n få med sig någon poäng, City vinner rättvist med 1-2.

Vackert område, Hjorthagen, snygga gamla hus. Knallar söderut, in mot stan. Passerar Värtaverket vars stora rörledningar omslingrar varandra i solen. Överraskar en sparvhök mitt i måltiden. Em stadsduva stod på menyn.

Följer Värtavägen förbi Karlaplan, Hedvig Eleonora slår tre slag för kvart i fem just som jag passerar. Mycket folk ute, turister som stockholmare kryllar på uteserveringar och torg.

När jag kommer nertill Kungsträdgården hörs musik och jag måste ju kolla vad det är. Organisationen Livets gång kör ett event till stöd för forskning kring ungdomsdiabetes och ett band lirar på scen.

Fortsätter mot Slussen. Några resväskor på hjul dragna i rätt tempo fick mig att associera till forna tider då hästhovar klapprade mot gatubeläggningen.

Inne på FMD bar repar ett band och jag får okej att ta en bild på dem. Vilka de nu är.

I Blå gången leker sol och skugga och jag stannar till för ett ögonblick.