Ett gatuporträtt med X100:an på hyperfokalt. (Hyperfokalt, det låter som ngt tandläkaren säger när han rotar runt visdomstanden).
Copyright secured by Digiprove © 2012
Ett gatuporträtt med X100:an på hyperfokalt. (Hyperfokalt, det låter som ngt tandläkaren säger när han rotar runt visdomstanden).
Copyright secured by Digiprove © 2012
Finansborgarrådet Sture Nordin (M) skriver på Aftonbladets debattsida att Stockholm utklassar (S)-kommuner som Malmö och Göteborg. I Svenskt Näringslivs ranking över Sveriges kommuners företagsklimat avancerar nämligen Stockholm medan S-kommunerna Göteborg och Malmö sjunker.
Finansborgarrådet talar om framtida utmaningar för Stockholm om staden vill behålla sin förstaplacering:
”…att staden levererar hög kvalitet i den mjuka välfärdens kärna: en flexibel och tillgänglig förskola, en trygg äldreomsorg som ser individuella behov, ett utbildningsväsende med både friskolor och kommunala grund- och gymnasieskolor som präglas av hög kvalitet och högskoleplatser vid regionens lärosäten som säkrar god kompetensförsörjning till arbetsmarknaden för framtiden.
Svaren på hur Stockholms borgerliga allians säkerställer fortsatt starka resultat i Svenskt Näringslivs rankingar finns redan. Frågan vi ställer oss är vad som är socialdemokraternas plan för att vända utvecklingen i de storstäder där de innehar makten.” (Aftonbladet 3/5 2012)
Frågan för Stockholm är då: när ska alliansen ersätta ord med handling?
Sluta fjanta dig!
Copyright secured by Digiprove © 2012
Det börjar inte bra. När jag ska ta första bilden med mkII:an händer ingenting. Och när jag kollar finns inget batteri i batterikammaren. Som tur är hänger X100 runt halsen och det blir Fuji som får tjänstgöra under denna tur.
Tittar in på CFF (Centrum för Fotografi) och Helga Härenstams och Dag Nordbrendens utställningar ”Berättelser för en gammal dam” respektive ”Rub with ashes”. Härenstams bilder kompletteras av underfundiga texter från när hon just lärt sig skriva tills idag:
”Göteborg 2004
Mamma och pappa hade liljekonvaljer i sin brudbukett, men fotografiet som är anledningen till att jag vet det här har legat i fixet för kort tid och blivit fläckigt.
En gång rev jag ut en dödsannons ur en tidning. I den stod det ”liljekonvalj nr 17” där en bild på blomman skulle vara, och längst ner i annonsen stod det ”hälsa till pappa ska stå i kursivt”. Det stod inte ens i kursivt.
I vissas liv blir det feltryck till och med i dödsannonsen.”
På Galleri Axel är det sista dagen för Pia Siri Isakssons ”Silvaticus”. I sig fina och mäktiga bilder på högresta tallstammar, men inget som berör mig på ett djupare plan.
Professionella fotografer har handlett fem personer ur tre marginaliserade grupper, hemlösa, asylsökande och ungdomar. Resultatet hänger på Galleri Kontrast. De starkaste bilderna står John Arthur Ekebert för. Han är fortfarande registrerad som hemlös och lever på ett stödboende för missbrukare men drogfri sedan sju månader.
En trappa ner ser jag ”Tivoliliv” av Per-Olof Stoltz. Ett projekt som uppstod ur en nyfikenhet på vilka de var, de här människorna som reste runt för att roa oss.
Det är minst sagt blåsigt och att ta sig över Södermalmstorg till Gamla stan var ett äventyr. Många turister, flera hockeyfans är i stan med anledning av ishockey-VM. Jag ser en polsk minibuss, en tjeckisk landslagströja och ett sällskap i danska tröjor.
Konstakademiens byggnad hyser två utställningar som lockar mig till besök. Vet inte om Galleri Riis ingår i verksamheten men här huserar Signe Marie Andersen med ett antal stämningsfulla bilder, ”Impossible presence”. På Galleri Öst hänger Natalie Sutinens ”I skuggan av en himmel”. En del blurrigt och oskarpt men också tankeväckande.
Tänker gå till t-centralen och ta tunnelbanan tillbaka när jag kommer ihåg att jag har en utställning kvar. Tillbaka till Gamla stan och Köpmanbrinken. På Galleri Riddaren är det vernissage och tjockt med folk för ett ögonblick. Agneta Strid ställer ut ”Axplock” som är en vild blandning av hennes olika motiv. Apor trängs med fåglar och blommor, konsertfoton och bilder från Fårö har en stor plats.
Stannar till i Blå gången och tittar in second handbutiken. Plåtar innehavaren och kommer ut med två James Ellroy: ”L.A. Confidential” och ”Blood´s a rover” för 60 pix. Blir nog semesterläsningen, det. Och en skön tankning av nya intryck fick jag också.
Copyright secured by Digiprove © 2012
Konverterar några av musikerna i det röda första maj-havet till svartvitt. En spelar oberörd, en verkar lycklig över uppmärksamheten medan en tredje förefaller mest besvärad.
Som folk är mest, med andra ord!
Copyright secured by Digiprove © 2012
Drumlar är så klart en svengelsk ordlek och inget annat. Tyckte det var jättehäftigt att se och höra det här gänget dunka sig uppför Götgatsbacken någon stund efter att vänstertåget passerat i motsatt riktning.
Rena turen att jag kom ner från Mosebacke just då. Hörde ju ljudet på långt håll och gick för att kika.
Copyright secured by Digiprove © 2012
De här trappräcken i början av Peter Myndes backe vid Slussen, lockar ofta parkourutövare. På hemväg efter första maj stannar jag till för att om möjligt fånga lite schyssta skutt. Det var dock inte jättevilliga att agera framför kameran, stod mest och snackade. Plåtade en ensam parkourkille för något år sedan som bad om, och fick, bilderna. Och var för övrigt mycket nöjd med dem.
Copyright secured by Digiprove © 2012
Ingen Dagens Nyheter i dag så det är gott om tid att förereda sig för en tur in till Medborgarplatsen där Vänsterpartiet ställer upp för sitt första majtåg mot Kungsan. Fokuserar på närbilder. Gillar att plåta när det är mycket folk, många fotografer och alla är inställda på att det tas bilder.
Träffar en okänd kollega och pratar fritidshem och de stora barngrupperna, och att egentligen inget parti bryr sig om det.
Träffar en fd arbetskamrat som spelar i orkestern när jag går runt och plåtar alla härliga mässingsblåsare. Hon har spelat sen i morse, med paus för sill och nubbe.
Står kvar och ser partiledare Sjöstedt gå i täten för tåget när det tar sig ut på Götgatan och beger sig norrut.
Själv beger jag mig söderut. Har en träff med en järnvägstunnel (kommer i senare inlägg). Tar sen Östgötagatan upp till Slussen. Fick lite extra bilder och motion även första maj.
Copyright secured by Digiprove © 2012
Valborg, klämdag och tid för tidningsläsning. Hittar mycket som är läsvärt i DN. Dels Maciej Zarembas skakande och upprörande artikelserie om hur Sveriges skogar skövlas utan någon som helst hänsyn annat än till äganderätten. Med stöd av landsbygdsminister Eskil Erlandson som inte kan förstå hur en villaägare kan bli upprörd över att skogen avverkats till ett kalhygge ända in till tomtgränsen. ”Villaägaren har ju tomten kvar”. Läs mer själva på www.skogsombudsmannen.se. DN:s och Maciej Zarembas artikelserie finner ni här.
Nathan Shachar skriver: ”När politiken blivit hela gavet stormar har politiken fortfarande en stor fördel – vi kan byta styresmän utan våld. Men den andra stora fördelen, den om folkets representation via partier, har gått förlorad. Val är inte längre att utse pålitliga ombud för våra åsikter, det är en blankofullmakt: ”Skriv på här! (Sedan gör vi vad vi vill)”.” (DN 30/4 2012)
I DN intervjuas också Ayman Okeil, generalsekreterare för stiftelsen Maat, som lär ut mötesteknik och beslutsprocesser till förtroendevalada i Ennahda, det islamistiska partiet i Tunisien. ”Många tror att demokrati innebär att majoriteten bestämmer, punkt slut. Vi inskärper att en levande demokrati måste lyssna på fåtalet, och att dialog och kompromissande är viktiga inslag”, säger Ayman Okeil.
Dags att ta ställning, demokrati eller girighet!
Better decide which side you´re on! Tom Robinson Band, Billy Bragg.
I dag är det 1:a maj!
Copyright secured by Digiprove © 2012