Kategorier
Stockholm

Vhusiku ha vhuḓi

Sätter mig längst fram i bussen. Ett gäng högstadietjer kliver på vid Korset, några har sina SL-kort, andra ler och säger ”jag glömde”. De ska bara två hållplatser till centrum för att käka något istället för skollunch. Vid Centralplan stiger en ung kvinna ombord och visar ett leg, sannolikt från Ukraina. 

Får en guidning på Galleri Artsight, Virginia Maria Romero, verksam i New Mexico och nära ursprungsbefolkningen. Galleri Hera får ett återbesök, där hänger fortfarande Mikael Jakobsson. 

Tar södra järnvägsbron Vasabron och passar på att kika in på Konstakademins avslutningsutställning. Är ute i brutalt god tid och slår mig ner på en bänk på Drottninggatan en stund. Ett par unga tyskor sätter sig på bänken rygg i rygg och det vinglar till. Förflyttar mig till Kulturhuset och sätter mig och väntar i en halvtimme innan övriga tre punktligt ansluter.

Fikar och snackar om det som faller oss in. Promenerar över till Kungsholmen och vår polska bunkringsstation. Polsk öl, Zywiec först, sen kikar vi på meny. Några av oss tar en full tapasmeny med fyra små piroger följt av surkålsgryta och till sist raggmunk. Snubben är no nonsense och tystar oss när vi är för ivriga med våra frågor. 

Kommer hem med ett gäng mattikonstiga mobilbilder som sannolikt aldrig visas någon annanstans än på bloggen, om ens där. 

Kategorier
Stockholm

PIZZA

Det går säkert att hitta pizza i Polen, liksom hamburgare. Ingen av dem är någon favorit för mig. Det var en bra bit in i vuxen ålder som jag åt min första pizza. Och jag var 20 bast när McDonalds öppnade på Kungsgatan, jag minns inte när jag åt min första men det var långt senare.

Sitter i detta nu på ett av fiken i Kulturhuset och snackar ditt och datt med polenpolarna. Det är stor skillnad att kolla polska städers sevärdheter jämfört med till exempel Skottlands. Språkbarriären är skyhög. Mycket finns ju på engelska men det är i huvudsak de vanligaste turistmålen. Jag vill ju ha det lite ruffigare, typ gärna nerlagda industrier och gammalt överhuvudtaget. Får se om jag får med mig ressällskapet på såna eskapader eller om jag får avvika och göra det själv.

Kategorier
Stockholm

Dags för Żurek

Środa och en skapligt lång dag på stan. Ska försöka hinna med Galleri Artsight innan jag sammanstrålar med mina polacker för en fika på Kulturhuset. Vid klockan 16.30 promenerar vi över till Kung holmen för våra första tuggor polskt krubb. Det blir en intressant kulinarisk erfarenhet. Och polsk bira, piwo.

Ska försöka komma ihåg att testa Google translate´s bildfunktion, det vill säga fota ett polskt ord för svensk översättning.

Är nöjd med nya nallens kamera, har lite kvar att lära vad gäller dess begränsningar och när jag ska använda Ricoh istället.