Kategorier
Stockholm

ÖPPET…

…så gott som vidöppet!

Vaknar vid klockan fyra och kan inte somna om. Kastar ett öga i Aftonbladetappen och ser att tredje matchen om Stanley cup mellan Vegas Knights och Carolina Hurricanes pågår så jag går upp och tittar på den. Får en jäkla massa reklam på köpet. Sen funkar det bra att somna om.

Söndag har det hunnit bli och i bästa fall får jag veta om jag kommer med på Planket 2026 eller om jag måste köa för restplatser.

Inga planer för denna söndag. Behöver inte fota, har många opublicerade bilder. Som kanske förblir opublicerade, åtminstone på Fejan och Insta, sju lajks i snitt motiverar ju inte jättemycket.

Eppe skriver att det strax blir gratis att åka Katarinahissen. Då kan man ju ägna nån dag åt att åka upp och ner och upp. Och ner igen.

Kategorier
Stockholm

Bona note

Kategorier
Stockholm

Hoppar av i Henriksdal för en promenad till Sickla udde och tvärbanan. Broöppning och kö, så det tar en stund innan jag kommer av. Rosendoft, tornseglarskri och cyklister möter mig på vägen. Sätter mig på tvären, man är lite motvalls emellanåt, och kliver av på Gullmarsplan.

Luras av väderappen, igen, den säger 14 grader och regn efter lunch. Lämnar därför solglajerna hemma och klär mig i tre lager. Istället får jag sol och närmare 20°.

Går från Gullmarsplan mot Slaktis för att eventuellt göra några bilder, vilket jag gör. Ekens marknad kräver 60:- i entré och jag upplever dagens andra kö. Gör en 180-gradare och tar tuben till Slussen. Det visar sig vara ett utmärkt val då en av mina kära gamla elever kliver på med en kompis. Det tar en stund innan hon känner igen mig. Hon presenterar mig sen för sin kompis som sin lärare på lågstadiet, ”jag älskar honom! Du och Alex (läraren) var bäst!” Hon går i åttan nu, har sommarjobb klart och solsken i blick. Jag hinner lyssna lite på hennes planer för de närmaste åren innan vi skiljs åt.

Joakim Möller sen. Vill ta en öl innan men det är kö där också. Men utställningen är kanon och jag köper boken. 

Joakim Möller.
Joakim Möller.

Tajmar hembussen skapligt, några få minuters väntan bara.

En sväng in på Coop avslutar en fin dag.

Kategorier
Stockholm

Upp och ner

What goes up must come down. Sköt upp mitt besök på Fotografiska i går, få se om det kommer ner på att göra-listan för i dag. I så fall lägger jag till ett par utställningar. Ingen av dem behöver dock besökas just i dag.

Uppmärksammas på att det är Ekens marknad i Slaktis, Förbindelsegången, i dag. Den kan man ju titta till för att se vad det är för något. Om man nu ändå är i farten.

Kategorier
Stockholm

Goeienacht

Kategorier
Stockholm

Grindgosse

Börjar bli lätt less på fotbollen. Här hemma är det ett jävla gnäll på så kallade supportrar när deras lag inte vinner alla matcher och Bajen kickar sin tränare efter sex månader. I mitt Djurgården vill de gapigaste att lagets finske tränare ska sättas på Finlandsbåten hem.

Vårt landslag genrepar inför VM på ett bedrövligt vis och i VM-landet USA far FIFA fram och målar över muralväggar och man ser med fasa fram emot hur trumplismaren Fifa-ordföranden Gianni Infantini ska fira Trump på dennes 80-årsdag.

För egen del är det i huvudsak horisontalläge som gäller denna dag. Fotografiska tar jag tidigast i morgon.

Underliga saker sker i vårt avlånga land. Läser i Aftonbladet:

Sumaya, 23, fick en födelsedagsswish på 500 kronor från sin svärmormor. Då spärrade Handelsbanken hennes konto.

Mina tre kompisar swishade mig tresiffriga belopp i förrgår, efter att jag betalat vår polska nota. Jag har inte Handelsbanken som min bank.

Kategorier
Stockholm

5:e juni

Ska bida min tid innan jag avgör inriktningen för denna fredag den 5:e juni. Tror ändå att jag tar en sväng in till Fotografiska och en ny utställning där.

Har jobb kvar att göra i bildarkivet och en bild att printa till Panncentralen i Gurra, även om jag har gott om tid för det senare.

Kategorier
Stockholm

Chúc ngủ ngon

Lätt regn när jag strosar mot busshållplatsen. Ägnar mig åt lite fågelskådning medan jag väntar.

Ett flak studentmössor kommer tjoandes och visslandes just som jag klivit av på Slussen. På väggen inne i glashusentrén har det kommit upp ett slussenkollage som jag tycker är snyggt. Man behöver gå dit själv för att kunna uppskatta det till fullo.

Regnet minskar efter ett tag men jag tar ändå tuben till Östermalmstorg och vernissagen för Galleri Glas sommarsalong. Hermeliner är det gott om här, coola katten Matti slukar sitt bubbel och tassar strax iväg.

Rätt tjockt med folk på galleriet men betydligt tjockare när jag ska ta tuben tillbaka, á la Tokyo rush hour men utan intryckare. Får inte plats utan får vänta på nästa tåg.

Kämpar mig upp till Mosebacke torg och vernissagen på Bob Photo med Per Ströhms bilder. Träffar förutom Per Bengt och Eppe.

Per Ströhm.

Tar genvägen till blixtbussen genom Mosebacketerassen där folk hukar sig under tak, betydligt fler var här i tisdags.

Bussen står inne och jag har 100 meter kvar, men jag hinner. Ett par studenter står vid Henriksdal och väntar på busstransport utåt Nacka.

Köigt på motorvägen och några bilister som fuskar i kollektivkörfältet får sig varsin välförtjänt åttutning. 

Kategorier
Stockholm

Regn, ta mig tusan

På med regnjackan och iväg. When the going gets rough, the rough gets going.

Har en vernissage uppe vid Östermalmstorg innan jag tar mig till Bob Photo.

Kategorier
Stockholm

Förbindligt

Kl är 1.11 och jag har svårt att somna. Kanske är det polsk surkål so ligger och jäser. Ligger istället och lyssnar på hur Mensätravägen 600 meter bort asfalteras.

Kl 2.55 inser jag att det är koppen Americano som är boven.

Somnar ändå till sist och när jag vaknar har jag en massa bilder from gårdagen att göra blogginlägg av och att etikettera med mera för bildarkivet.

Förbindelsegången, Slakthusområdet.

I kväll blir det till att besöka Bob Photo igen, nu för Per Ströhms utställning Hit/tills. Och precis som med Åke S i tisdags är Per en fotografbekant som brukar besöka mina utställningar.