Kategorier
Manchester

Manchester #7 – War! What is it good for?…

…Absolutely nothing!

The Lowry rymmer bland annat gallerier och jag tänker kolla på Nadav Kanders porträtt. När jag kommer dit finns där även en konstutställning som delas av bygdens son Laurence Stephen Lowry (1887-1976) och ”Andy Warhol and the Diva”. Blir glatt överraskad av Lowry. Han målade inledningsvis hav, inspirerad av impressionisterna. Övergick sen till att måla det industrilandskap han omgavs av i Manchester. Sedan en kollega kritiserat hans målningar för att vara mörka, målade han därefter alltid på vit bakgrund. På äldre dar fascinerades Lowry av de människor han såg på gator och i bussar. Han fokuserade på de mest udda och bisarra karaktärerna. Han tyckte synd om dem men kunde även se dem objektivt och med humor.

Nadav Kanders porträtt

Efter en snabbkoll  på Lowry´s Outlet går jag över bron till the Imperial War Museum. Här finns en modern utställning om krigets vansinne. Många exempel på hjältar, på soldatutrustning och hemmafrontens trycksaker, motsvarande ”En Svensk Tiger”.

”Don´t touch, please!”-skyltar varvas med ”action stations” där man får känna och prova. Läser om slaget vid Somme, där 19240 soldater dödas redan första dagen i ett slag som pågår i flera veckor. ”We live in a world where everyone is living solely to kill his brother man” (Lieutenant William S:t Leger, 2nd Batallion, Coldstream Guards, 19:e maj 1917)

Bildspel på Imperial War Museum

En mäktig bildshow avbryter, lamporna släcks. Autentiska intervjuröster berättat om hur de upplevde kriget på hemmaplan. Matransoner, skräcken i skyddsrummen under bombanfall men också glädjeämnen som dans och musik. Under tiden visas stora bilder på museets alla väggar.

Konstinstallation på the Imperial War Museum

Parallellt visas en utställning om krigskorrespondenter. På bildskärmar uttalar de sig om censur, om att vara inbäddad, om riskerna och om framtiden för krigskorrar. ”Tidigare fanns alltid en underrubrik som informerade läsaren att texten undergått censur. Då visste man att man bara fått veta hälften av vad som var sant. Med Falklandskriget försvann den upplysningen och nu får vi veta mindre än hälften av sanningen och vi vet inte ens att vi inte får veta.” Som sagt, krigets första offer är sanningen.

”Det finns ingen framtid för oss”, konstaterar en krigskorre, ”sociala medier som Facebook gör jobbet.” Vilket ju är aktuellt i och med händelserna i till exempel Syrien.

Skymtar Old Traffords mäktiga siluett när jag knallar tillbaka. Just före intåget i stadskärnan hejdas jag av en man som frågar efter vägen till Chester Building eller liknande. Det är andra gången någon tror att jag kan gator och hus här.